Jaký byl GameCon 2014? (pohledem orgů)

Michal "Manik" Havelka, 24.8.2014

Je to přesně měsíc, co skončil GameCon. Odpočatí a odvýletování můžeme konečně na chvíli zavzpomínat a zhodnotit, jaký byl. A to hned ze dvou pohledů - z pohledu organizátorů a z pohledu účastníka, který na blogu vydáme po vyhodnocení dotazníků.

A jaký, že tedy byl z pohledu organizátorů? Z jedné strany nechceme smrdět sebechválou, ze strany druhé žádný GameCon (z org. pohledu) nešlapal tak dobře, jako tento. GameConem prošlo kolem 520 účastníků, program nabízel 2015 “člověkomíst”[1] a 46 hodin zábavy v 10 liniích. S infopultem a chystáním místa nám pomohli schopní dobrovolníci[2] (ačkoliv nás mrzí, že se jich stále nenašel dostatek), nechyběly žádné notebooky, kabely, program byl čitelný a přehledný. I přesto, že hlavní organizátor Pavel musel v pátek festival opustit, GC jeho odjezd přežil až do jeho konce.

Zobrazit celý článek

Rozhovor: S Matoušem Ježkem nejen o vývoji her

Michal "Manik" Havelka, 24.6.2014

Když Matoušovi bylo 10 let, hrál s kluky ve tříde Dračí Doupě. Dnes se živí gamedesignem. Pracoval na DrD+, vydal vlastní hru Střepy Snů, která měla křest právě na GameConu. Rok na to se stal jeho hlavním organizátorem. Po té pracoval na vývoji Mafie II, interaktivním filmu Interande a mobilní hře Hero of Many, jež se stala jednou z nejlépe hodnocených her na mobilní platformy.

Přezdívku Erric již dnes příliš nepoužívá. Povídali jsme si nejen o GameConu, ale i o tom, jaká cesta ho vedla z Jeseníku až k profesionální tvorbě her.

Ahoj Matouši. Můžeš mi říct něco o svých začátcích? Jak ses dostal k dracidoupe.cz a co tě vedlo k této životní dráze?

K DrD jsem se dostal přes bratránka, když mi bylo asi 10. V Jeseníku se tehdy nedal vůbec sehnat, takže se různě pokoutně kopíroval. Na první GameCon jsem jel asi ve 14 a tam jsem potkal lidi z dracidoupe.cz, které tou dobou mělo online komunitu zhruba 5000 aktivních uživatelů. To bylo fascinující.

Ty jsi GameCon jako hlavní organizátor přebíral v dost turbulentní době. Tým měl málo lidí, Jezevec se věnoval Court of Moravia a Gandalfovi (hl.org. před Matoušem, pozn.) se narodili děti.

Ten rok to bylo hodně složité. Věděl jsem, že to nejsem schopen dělat dlouhodobě a potřebovali jsme nutně novou generaci. Naštěstí se podařilo natáhnout hromadu šikovných lidí včetně Gandalfova kamaráda Pavla Zahradila, který se po roce GameConu ujal a vede organizaci dodnes.

Zobrazit celý článek

Mistrovství v DrD: O příbezích, část II.

Radovan "Wulf" Vlk, 19.6.2014

Pokracování minulého blogu načrtne další kroky ke správné gradaci děje a uzavře tím i celý blog O příbězích.

Zápletka

Zápletkami jsme se zabývali i v minulém díle, zde jsem slíbil více podrobností. Dalo by se říci, že na dobrodružství je tím nejdůležitějším. Lze ji charakterizovat jako souhrn protichůdných motivací zúčastněných postav, ze kterých následně vyplývají události. Každá se nějak vyvíjela (nebo ji postavy uvidí se rozvíjet), takže má i nějakou historii, která by měla být vypátratelná (a bez poznání té historie není úplně jednoduché přijít motivacím na kloub). Může být jednoduchá i složitá, detektivní či ala Indiana Jones, plná emocí či vypočítavosti.

Zobrazit celý článek

Mistrovství v DrD: O příbezích, část I.

Radovan "Wulf" Vlk, 17.6.2014

Minulý díl se týkal zápletek a vývoje postav v různých čístech života. Ovšem zápletky jsou jen motorem, který uvede do pohybu něco daleko většího – příběhy. Příběh postavy, příběh jedné země, příběh celého světa.

Hraní jako psaní knihy

Každá hra může vypadat jako něco mezi píšícím se románem a sbírkou povídek. Tuto knihu píše PJ, který jedná za vedlejší postavy, vymýšlí zápletky jednotlivých kapitol a trochu řídí náhodu, i jednotliví hráči, z nichž každý má na starosti jednoho z hlavních hrdinů.

Zobrazit celý článek

Nové RPG na scéně: Končina

Ladislav Karpianus, 9.6.2014

Vítejte na Arboře. Na kontinentu, kde lidé, trpaslíci, elfové a další obyvatelé žili v relativní harmonii. Do doby, než sem portálem mezi dvěma planetami vtrhli záhadní tvorové, kteří hledali nový domov a našli víc, než si mohli přát. Úrodná území, bujné elfí lesy, přírodní poklady, o kterých na jejich rodné vulkanické Tenebře nikdo ani nesnil. A především národy, jež v životě nespatřily vzdušný karab, vlak, titána nebo píšťalu schopnou provrtat zbroj kovovým projektilem. S technologiemi, které si Tenebřané na Arboru přinesli, mohli víc než jen přežívat, mohli dobývat ...

Úvod z knihy Končina - svět, kterou si můžete zdarma stáhnout na koncina.cz

Zobrazit celý článek

Vaříme GC: Jak se rodí festival

Michal "Manik" Havelka, 23.5.2014

Organizujete festival a chcete se inspirovat? Nebo chcete jen poodhalit oponu a podívat se, co obnáší organizace GameConu? Či uvažujete, že byste se přidali do organizačního týmu? Pak je tento blog právě pro vás. A nebudeme mluvit jen o GameConu.

Na začátku všeho je podzimní koncepční sraz. Velká diskuse o tom, kam se GameCon posune další rok a že je témat, se kterými se vypořádat – jak naložit s počítačovými hrami? Chceme na GameConu animé či taneční podložky DDR? Chceme více geeky festival nebo spíše festival aktivní zábavy? Vzít přednášky za pačesy nebo přidat více her? A jak se vypořádat s novou výzvou – deskovky na tabletech? Vždyť jednu z extrémně populárních karetních her, Hearthstone, už si bez tabletu ani nezahrajete.

Zobrazit celý článek

S Jezevcem o začátcích her v ČR

Michal "Manik" Havelka, 1.5.2014

Petr Pouchlý alias Jezevec je jméno, které je slyšet ze všech stran. V devadesátých letech se věnoval RPG hrám, následně deskovkám a se založením Court of Moravia přešel na larpy. Věří ve zdravé prostředí ve firmách, pracoval v call centru, jako technik i jako projektový manažer. Zajímá se o reklamu, networking a je na všech známých i neznámých sociálních sítích. Vizionář, lídr, vděčný kritik - a pro mnohé také kontroverzní postava. Byl to právě on, kdo stál u přerodu GameConu z mistrovství v DrD do dnešní podoby.

Stál jsi na rozhraní starého a nového GameConu. Jak GC vůbec vznikl?

Rok 1993, 1994 má širší konsekvence. Vzniká první generace hráčů RPG: Martin Klíma, Gom, Rumun, Vlaaďa Chvátil, Karel Papík a další, kteří se motali kolem Dračího Doupěte.

Martin Klíma, Rumun a Vlaaďa dělali původní Dračí Doupě?

Buď přímo dělali nebo se pohybovali kolem klubu přátel J. R. R. Tolkiena, ze kterého se první hráči RPG generovali. Těsně před revolucí měli k dispozici MERP, Middle-Earth Role-Playing, což byl jeden ze stařičkých systému té doby a v roce 1990 Dračí Doupě. V roce 1992 přichází na trh Blackfire, který k nám dovezl jiné hry.

Zobrazit celý článek

Jak vzniká dobrodružství pro Mistrovství v DrD

Václav "Guff" Krapáček, 23.4.2014

Než se, milí čtenáři, pustíte do dalšího čtení, doporučujeme si alespoň zběžně prohlédnout, jak takové dobrodružství pro mistrovství v DrD vypadá na papíře. Můžete být překvapeni, do jakých detailů jeho tvůrce musí zabíhat a s čím vším musí počítat.

Ke stažení:

Dobrodružství mDrD 2013 (hlavní dokument)
Dobrodružství mDrD 2013 (kompletní balík)

Zobrazit celý článek

Naše vaše zpětná vazba: RPG

Petr "Sirien" Mazák, 15.4.2014

Pravidelně vás žádáme o vyplnění feedbacku na GameCon. Ceníme si pochval, které nás těší a motivují, ale především kritiky, připomínek a návrhů, které nám umožňují dělat GC každý rok o něco (jak věříme) lepší. Letos někteří kromě obecného dotazníku obdrželi i rozšířené dotazníky na některé sekce – těm, jež je vyplnili, velmi, velmi děkujeme. Věřte, že vaše snaha a čas nekončí kdesi v šuplíku.

Abychom ukázali, jak a k čemu vaše odpovědi využíváme, přinášíme tento “report” z RPG sekce. Získali jsme mnoho důležitých námětů pro letošek a zde je nabízíme spolu s některými závěry v trochu čtivější podobě.

Zobrazit celý článek

Rozhovor: Vlaaďa Chvátil

Michal "Maník" Havelka, 8.4.2013

Kdo hrál alespoň pár deskovek, jen těžko by mohl neznát jméno Vlaaďi Chvátila. Tvůrce titulů jako Through the Ages, Galaxy Trucker či Pictomania má své jméno vytetované na každé krabici a učí o něm dokonce jeden kurz na New Yorské univerzitě. Hry miloval už od mládí a jakmile se naskytla příležitost vývojem her živit, vrhnul se do nich po hlavě.

Ahoj Vlaaďo, co jsi dělal před tím, než jsi začal dělat hry? Nebo je děláš odjakživa?

Před tím, než jsem dělal hry, tak jsem lezl po čtyřech jako batole. smích Spousta dětí si vymýšlí hry, akorát já jsem nikdy nepřestal. Když jsem skončil základní školu, tak jsem začal dělat s dětským oddílem, tábory a tak, pak jsem dělal hry pro kamarády. A postupem času se z toho stal víc než koníček.

Zobrazit celý článek

Unboxing deskovky: Firefly

Jindřich "Riwi" Kára, 18.3.2014

Je nová. Je neokoukaná. Je od takřka neznámé firmy. Přesto je krásná, chytlavá a dynamická. Pro mnoho z vás se stane srdeční záležitostí, protože její téma už v srdci máte – a zaryté zatraceně hluboko. Budete ji chtít hrát. Budete ji chtít prožívat. A my vám to na Gameconu umožníme. Dámy a pánové, rozbalujeme, představujeme a nabízíme právě pro vás!

Představujeme orgy #2: Dukolm

Jindřich "Riwi" Kára, 3.2.2014

Čas se s časem sešel a je tu druhý díl našeho představování organizačního týmu Gameconu. Tentokrát se podíváme na Dukolma. Ten letos přebírá otěže nad sekcí RPG, tak se pojďme podívat kdo tomu bude letos vlastně šéfovat a co asi tak od něj můžeme očekávat.

Gamecon je tu s námi již mnoho let. Můžeš nám prozradit jak dlouho už o něm víš a jak dlouho ho navštěvuješ?

Poprvé jsem o Gameconu slyšel někdy okolo roku 2007. Na Gamecon mě pozval Sirien v roce 2010, když sháněl vypravěče na RPG, ale poprvé jsem se účastnil až v roce 2011. Pod Sirienem jsem 4 roky předtím vedl otevřené hraní RPG na Festivalu Fantazie.

Nyní je ale již vše jinak a ty se zapojuješ i do organizace aktivit. Bylo to ráz na ráz, nebo se to připlížilo pomaličku, ale jistě?

Zobrazit celý článek

Mistrovství v DrD #2: Skromné začátky a zápletky

Radovan "Wulf" Vlk, 27.1.2014

Minule jsme si povídali o roleplayingu a o vytváření zajímavé postavy. Na to dnes naváži dětstvím a prvními dobrodružstvími postav, od čehož plynule přejdu k zápletkám obecně.

Jak a kdy se z vesničana stane hrdina

Máte propracovánu historii vaší postavy? A jak přesně se vaše postava stala hrdinou? Už odmalička všichni věděli, že to jednou bude velký hrdina, nebo to byl obyčejný vesnický kluk, dokud neprovedl něco zvláštního či odvážného, po čem si ho začali všichni vážit? Nebo to byl nějaký pozvolný proces, kdy pomalu vynikal nad ostatní prosté lidi kolem sebe?

Dříve pravidla vedla hráče k tomu, aby se postavy „náhodou“ potkaly v hospodě a pak se společně vydaly zachránit svět. Na jistý příklad v inspiracích pro zápletky nikdy nezapomenu: „Družina je najata, aby zlikvidovala temného čaroděje či zlého krále. Nepřítel je většinou ukryt ve svém sídle a obklopen houfy stráží a služebníků…“ Všem temným čarodějům a zlým králům na třicáté úrovni může být několik dětí na třetí úrovni leda tak k smíchu.

Zkuste si teď představit, jak by měl asi vypadat život postav na „nulté“ úrovni, předtím, než se něco významného stalo, po čem stoupli v očích ostatních (anebo také ne). Domnívám se, že postavy jsou na těchto úrovních ještě skoro dětmi – je jim patnáct až dvacet let. Že je to nějak málo? V pravěku byl třicetiletý chlap považován za stařešinu úctyhodného věku, patnáctiletí byli již považováni za dospělé muže, a pětileté děti se již považovaly za právoplatné členy rodu, pomáhaly na polích, se sběrem plodin nebo lovily ryby či hlodavce. Ve středověku byly dívky považovány za dospělé a schopné stát se matkami, jakmile pohlavně dospěly, tedy mezi dvanácti a čtrnácti lety. Shakespearova Julie prožívá svou tragickou lásku v den svých čtrnáctých narozenin, a i její matce bylo čtrnáct, když Julii porodila. Připadá vám patnáct let stále ještě tak málo?

Zobrazit celý článek

Naše vaše zpětná vazba: Legendy klubu dobrodruhů

Petr "Sirien" Mazák, 14.1.2014

Legendy klubu dobrodruhů (dále LKD) měly letos první ročník a o to důležitější pro nás váš feedback byl. Samotný nápad vytvořit "klání" v RPG Příběhy Impéria, jež jsou prostředím zasazené do viktoriánské Anglie a u mechanik se hodně inspirovali v systému FATE, vznikl až v půlce organizace Gameconu 2013, takže na jejich přípravu bylo méně času, než by si zasloužily, přesto z vašich odpovědí vyplývá, že se je podařilo zvládnout poměrně dobře. Jsme rádi, že se valné většině z vás líbily a rádi říkáme, že s nimi tedy můžete takřka určitě počítat i v dalších letech.

Zobrazit celý článek

Představujeme orgy #1: Shako

Jindřich "Riwi" Kára, 2.1.2014

Zdravíme všechny naše čtenáře u našeho nepříliš pravidelného občasníku, v němž bychom vám rádi představili jednotlivé šéfy sekcí, kteří se na GameConu budou starat o vaši zábavu. Na začátek jsme pro vás vyzpovídali Shaka (Shako a Žako jsou dva různí lidé, pozn.), který má pod palcem deskové hry. Mnozí z vás ho jistě znají, ale přesto je dost dobře možné, že zde o něm odhalíte něco nového. ;-)

Ahoj, na úvod bych začal takovou obligátní otázkou. Jak jsi se o GameConu vůbec dozvěděl a kdy jsi poprvé dorazil?

Ahoj, poprvé jsem o GameConu četl v rámci letáčku ve své nově zakoupené příručce Dračího doupěte (okolo roku 1999). Na první GameCon jsem dojel až do Pardubic v roce 2009, abych si zahrál spoustu RPG, což je možná trošku paradoxní na šéfa deskovek. Ale ukecal jsem na to tenkrát kamaráda z Hradce a kamarádku, která chodila s klukem z Pardubic. Složili jsme tenkrát i trojbojový tým a vyhráli 2. místo, což je snad jediná medaile, jakou z GameConu mám – tak se musím pochlubit.

Zobrazit celý článek

Mistrovství v DrD #1: Hraní postavy

Radovan "Wulf" Vlk, 28.12.2013

Pravidla Dračích doupat jsou tu s námi již několik desítek let a během té doby urazila pěkný kus cesty. Každá verze určitým způsobem podporovala konkrétní způsob jejich hraní, zpočátku sice bezděčně, později naštěstí cíleně. První hry často vypadaly tak, že postavy na první úrovni měly rytířské brnění, magický obouručák po dědečkovi a byly najaty králem, aby zlikvidovaly temného čaroděje v jeho temném zámku. Když si autoři pravidel všimli, jak vlastně hráči používají jejich dílo, začali podporovat jiné způsoby hraní. Do pravidel zařadili více návodů, ale, spolu s hráči, také psali články do fanzinů.

Je tomu jedenáct let, co v Dechu draka začala vycházet série článků o hraní Dračího doupěte od mé maličkosti. Původně měla mít jen šest dílů, nakonec ale vycházela dva roky. V té době se dělo hodně změn – finišovaly práce na Dračím doupěti plus; vyšla pravidla DrD verze 1.6, která přinášela na tehdejší dobu nejvýraznější změnu přístupu; začal se masivněji rozšiřovat internet i do běžných domácností a hráči trávili hodiny času hádkami na diskusních fórech o tom, jak ten dračák hrát; už byly hodně rozšířené nejen hry ze Světa temnoty, ale i GURPSy a dostávaly se k nám další „exotické“ hry; a hráči jezdící na Gamecon v té době zjistili, že nejnebezpečnějšími nestvůrami nejsou ti nejsilnější draci, ale dobře zahraní inteligentní protivníci, byť na nižší úrovni než jejich postavy.

Na GameConu v roce 2000 v turnaji v Dračím doupěti přibližně dvě třetiny družin ztroskotaly na tom, že se začaly bavit s obyčejným ghůlem s nadprůměrnou inteligencí. Skončilo to třemi upálenými družinami (které ghůl s pochodní nalákal do olejového jezírka, aniž by bylo postavám cokoliv divného), legendární přísahou na lebku (doprovázenou okamžitou smrtí všech členů družiny) a další spoustou veselých příhod. Jeden ghůl dokonce družinu třikrát obelhal a když jej družina přišla po každém obelhání zabít, vymluvil se z toho pokaždé znovu. A to jen proto, že přítomní PJové věrohodně zahráli dotyčnou postavu.

Zobrazit celý článek

Vaříme GameCon #1: Výběr místa

Michal "Maník" Havelka, 21.12.2013

Mezi jednotlivými ročníky GC se konají dva velké organizační srazy a na každém z nich se nám vrací jako bumerang stejná otázka: Přesunout GameCon? Proč? A pokud ano, kam?

Nároky na organizační zázemí pro festival našeho typu nejsou dvakrát malé. Nejjednodušší představu si uděláte v číslech, vytvoříme si tedy takový malý recept:

  • přes 250 lidí ubytovat v postelích
  • ke 100 lidem ve spacácích
  • 1 velký sál (deskoherna)
  • 1 větší přednáškovka
  • ke 20 místnostem pro program (které musí vyhovovat požadavkům sekcí)
  • prostor pro wargaming
  • prostor pro infopult a jeho zázemí
  • prostor pro organizační zázemí
  • venkovní hřiště a prostory pro akční hry
  • místo pro catering
  • dostupný internet (k infu, orgům a ideálně i návštěvníkům)
Zobrazit celý článek
Larpy & Bonusy
RPG & Legendy
Přednášky & Workshopy
Deskovky a turnaje & Wargaming
Naši sponzoři
Czech Board Games
Czech Games Edition
Mindok
Albi
Rex hry
Altar
Fantasy obchod
Naši partneři
Svět deskových her
Klub deskových her Paluba
Dobrodruhovia